Facebook

Toegangsplan

Toegangsplan

Contacteer de gemeentediensten

Elektronisch loket

Fixmyuccle

Verklaring gegevensbescherming

U bent hier: Home / Bestuur / Informatica

Informaticadienst

De opdrachten van de dienst Informatica hebben vooral betrekking op twee domeinen: de interne werking van het gemeentebestuur en communicatie met de burger.

De informaticastructuur rust op een intranet dat tien centrale servers in het gemeentehuis verbindt met de 350 gebruikers, verdeeld over een tiental gebouwen (administratieve lokalen, sociale dienst, cultureel centrum, ...).

InformaticaDe diensten kunnen de burger beter bijstaan dankzij specifieke programma's voor bijvoorbeeld het beheer van de bevolking (rijksregister, huwelijken, paspoorten, ...), de boekhouding (belastingen, heffingen, ...) of het verwerken van cartografische gegevens (stedenbouwkundige vergunningen, ...).

Steeds meer gemeentediensten gebruiken bovendien internet en e-mail als dagelijkse werkmiddelen. Het gemeentebestuur is ook begonnen met gratis software te installeren.

De gemeentelijke website www.ukkel.be is in september 2000 door het personeel van de Informaticadienst opgestart. Zij ontwikkelen deze site nog altijd verder. Elke dagen krijgt deze site vele honderden bezoekers.

De informaticadienst staat ook diensten bij zoals Onderwijs en Cultuur en stelt voor deze diensten computers ter beschikking aan de kinderen van de gemeentescholen en lezers van de bibliotheken (tijdens de openingsuren kunnen de bezoekers op internet surfen).

De Informaticadienst staat ook in voor het technische luik van de verkiezingen. Voor elke stembusslag worden bijna 450 computers getest en in dienst gesteld.

Er is ook nog het elektronisch loket IRISbox waardoor u online talrijke administratieve documenten kunt bestellen.

Elektronisch loket

Wist u dat u met enkele kliks heel wat documenten kunt bestellen die u dan met de post ontvangt? Het gaat om aktes voor een geboorte, een huwelijk, een scheiding of een overlijden, attesten van nationaliteit, verblijf en samenstelling van het gezin, verklaringen van adreswijziging, enz.. Voor deze documenten hoeft u dus niet meer naar het gemeentehuis te komen.

U moet hiervoor beschikken over:

  • een pc met internetaansluiting;
  • een elektronische identiteitskaart;
  • een identiteitskaartlezer.

U kunt uw elektronische identiteitskaart (en de lezer ervan) voor heel wat andere internettoepassingen gebruiken:

  • Safer Chat (chatten in alle veiligheid);
  • Tax-on-Web (belastingaangifte elektronisch aangeven);
  • uw gegevens in het Rijksregister raadplegen;
  • aanpassingen ingeven aan het alarmsysteem of diefstal aangeven bij de politie;
  • enz.

Document acties

Lopende wegwerkzaamheden

Agenda

 

« december 2019 »
december
MaDiWoDoVrZaZo
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Agenda
Uckel Kids' Carnaval 23-02-2020 13:30 - 16:30 — Espace 1180
Aankomende agenda-items...

 

Samen voor groene straten!

Kaart met duurzame middelen

Agenda 21

Fairtradegemeenten

Energieloket