Facebook

Toegangsplan

Toegangsplan

Contacteer de gemeentediensten

Elektronisch loket

Fixmyuccle

Verklaring gegevensbescherming

U bent hier: Home / Bestuur / Werken / Veiligheid en welzijn op het werk

Veiligheid en welzijn op het werk

SIPP1De Interne Dienst Preventie en Bescherming van de werknemers (IDPB) staat in voor de veiligheid en het welzijn op het werk van de gemeentelijke personeelsleden (ongeveer een duizendtal met het onderwijzend personeel).

Deze dienst houdt zich met uiteenlopende zaken bezig: de individuele medische controle van werknemers, de terbeschikkingstelling van werkkledij voor de werknemers en het onderhoudspersoneel en de organisatie van opleidingen inzake veiligheid. Zo hebben 50 personeelsleden er een EHBO-opleiding gevolgd die het Rode Kruis heeft georganiseerd. Ze kunnen ook elk jaar een nascholing volgen. In 2003 hebben 12 nieuwe personeelsleden deze opleiding gevolgd zodat opvolging verzekerd is.

Inzake brandbestrijding kregen 68 personeelsleden in de brandweerschool een basisopleiding met daarna regelmatig nascholingen.

SIPP2Om ongevallen te vermijden worden alle gemeentelijke gebouwen jaarlijks bezocht. De verslagen van deze bezoeken worden in het Intern Comité Preventie besproken. Dit comité is paritair samengesteld uit vertegenwoordigers van de vakbonden en het college van burgemeester en schepenen en wordt door de schepen van Werken voorgezeten. Het comité onderzoekt elk voorstel om de veiligheid van de werknemers te verbeteren.

De 400 brandblussers in de verschillende gemeentelijke gebouwen worden jaarlijks aan een controle onderworpen. De liften, de kranen van de vrachtwagens en de goederenliften worden driemaandelijks door een erkende instelling nagekeken. De preventieadviseur geeft een voorafgaand advies over de bestelbons voor de aankoop van machines of uitrustingen die gevaarlijk kunnen zijn.

Daarnaast werd er een inventaris gemaakt over de aanwezigheid van asbest in de gemeentelijke gebouwen. Op gevaarlijke plaatsen werd het asbest verwijderd.

Overeenkomstig de wetgeving op pesterijen en ongewenst seksueel gedrag heeft het schepencollege drie vertrouwenspersonen onder de gemeentelijke personeelsleden aangewezen om eventuele slachtoffers op te vangen. Een privémaatschappij zorgt voor de preventieadviseur voor de psychosociale aspecten van het werk.

Contact

Auguste Dansestraat 25
(2e verdieping van het achtergebouw)

telephone.JPG 02/348.65.38

 

Document acties

Wijziging van de openingsuren van het gemeentebestuur tijdens de zomer

Van 8 juli t.e.m. 23 augustus 2019 zijn de gemeentediensten toegankelijk voor het publiek van 7.30 tot 13.30 uur, met uitzondering van de loketten van de dienst Stedenbouw die enkel open zijn van 9 tot 12 uur. Er is geen avondpermanentie.

Opgelet !!!

Van 24/06 tot 2/09/2019 moet u voor reispassen en uittreksels uit het strafregister naar de 3 Auguste Dansestraat 3 (benedenverdieping) gaan en niet naar de 3de verdieping op het gemeentehuis. Omwille van de vervanging van de lift van het gemeentehuis werd een tijdelijke verhuizing voorzien om de toegang tot deze diensten te vergemakkelijken.

Lopende wegwerkzaamheden

Agenda

 

« augustus 2019 »
augustus
MaDiWoDoVrZaZo
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Agenda
Jaarlijkse tentoonstelling van Uccle Centre d'Art 06-06-2019 - 23-06-2020 — Kunstenhuis Ukkel - Dekenijstraat, 102
Muziek in het park op 25 augustus 2019 25-08-2019 16:00 - 17:00 — Wolvendaelpark - Toegang : Rodestraat / Wolvendaellaan
Muziek in het park op 1 september 2019 01-09-2019 16:00 - 17:00 — Wolvendaelpark - Toegang : Rodestraat / Wolvendaellaan
De Rommelmarkt voor Kinderen 08-09-2019 09:00 - 18:00 — Wolvendael Park
Jeugd in Feest 08-09-2019 10:00 - 18:00 — Wolvendael Park
Aankomende agenda-items...

 

Kaart met duurzame middelen

Agenda 21

Fairtradegemeenten

Energieloket