Mobiliteitsplan
Het Gemeentelijk Mobiliteitsplan
De mobiliteit in Ukkel verbeteren
Omdat mobiliteit van essentieel belang is heeft de
Gemeente Ukkel de studie van een Gemeentelijk Mobiliteitsplan gestart.
Dit plan heeft betrekking op alle aspecten van de mobiliteit en stelt
een globaal, coherent en gecoördineerd beleid met inachtneming van de
mobiliteitsbehoeften op korte, middellange en lange termijn.
Het
ontwerp van plan werd tijdens de hele maand mei aan een openbaar
onderzoek onderworpen. Talrijke Ukkelaars hebben aan de tijdens het
onderzoek georganiseerde infosessies deelgenomen. Over het algemeen
hebben ze positieve en concrete opmerkingen over het plan geuit wanneer
ze wijzigingen voorstelden.
Het College van Burgemeester en
Schepenen heeft grotendeels rekening gehouden met deze opmerkingen en
het ontwerp van Gemeentelijk Mobiliteitsplan herzien in functie van
deze laatsten. Ze hadden vooral betrekking op de verkeersplannen in
diverse wijken. Er werd ook gespecificeerd dat alle nieuwe
verkeersmaatregelen op proef geconcretiseerd zullen worden en dat ze
herzien zouden kunnen worden in functie van hun evaluatie.
Het
aldus gewijzigde plan werd op 29 juni 2006 door de Gemeenteraad
aangenomen. Dit Gemeentelijk Mobiliteitsplan is vol concrete
maatregelen om de mobiliteit in Ukkel te verbeteren, zoals :
- Een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de bediening van Ukkel door het openbaar vervoer (verbetering van de multimodale toegankelijkheid en van de aantrekkelijkheid van de NMBS-stations, bouw van een nieuwe GEN-stations aan de Diesdelle en het Franse Lyceum, uitbreiding van het busnet, maatregelen ter verbetering van de commerciële snelheid van de trams en bussen en op langere termijn, de verlenging van de metro tot Ukkel, ….);
- Voorzieningen en uitrustingen om voor korte verplaatsingen het fietsen en het lopen aan te moedigen en om de behoeften van de personen met beperkte mobiliteit beter in aanmerking te nemen;
- Specialisatie van het wegennet met de uitbreiding van de zones 30 om de snelheid en de verkeersdruk in de woonwijken te beperken en de verbetering van de verkeersstroom en van de veiligheid van alle categorieën van gebruikers langs de grote assen;
- Het tot stand brengen van parkeerplannen ten bate van het parkeren van de bewoners en van de parkeerwisseling in de handelskernen;
- Sensibiliserings- en opvoedingsacties;
- De creatie van een Mobiliteitsdienst die alle gemeentelijke bevoegdheden inzake mobiliteit centraliseert en van een gemeentelijke mobiliteitscel.
Fase I :
- GMP_Ukkel_kaarten I (pdf 28Mo)
- GMP_Ukkel_diagnose I (pdf 6.7Mo)
- GMP_Ukkel_doelstellingen I(pdf 348Ko)
Fase II :
- kaarten_fase2 (pdf 4.2Mo)
- GMP_Ukkel_fase2 (pdf 340Ko)