Parkeerruimten en achteruitbouwzones
Belangrijk bericht !
Er zijn talrijke wegen in Ukkel waarin de rijwoningen achteruit gebouwd worden ten opzichte van de straat.
Deze stedenbouwkundige indeling biedt een duidelijk esthetisch voordeel : de straat blijkt breder en lichter ; tuintjes moeten voor elk huis aangelegd worden. Dit zorgt voor meer groen in de dichtbebouwde wijken.
De laatste jaren zijn de meeste tuintjes verdwenen omdat men van deze achteruitbouwzones parkeerruimten heeft gemaakt, zowel door het voorste gedeelte van de huizen zonder garage als parking te gebruiken als door de berijdbare inrit tot de garage te verbreden.
Er
zijn echter drie problemen bij zo'n inrichtingen: op esthetisch vlak
(de wagens verbergen het onderste gedeelte van de gevels), op ecologie
vlak (door de verharding kan het regenwater niet in de ondergrond
doordringen; het risico bestaat ook dat olie en brandstof in de grond
doordringt) en op juridisch vlak (de bewoner die verantwoordelijk is
voor zulke inrichting eigent zich op een ongeoorloofde wijze een
gedeelte van de openbare ruimte toe dat beschikbaar zou moeten blijven
als parkeerruimte op de weg).
Er is dus stedenbouwkundige vergunning vereist om een achteruitbouwzone in parkeerzone in te richten. Daarom gaat de toekenning van zulke vergunningen gepaard met veeleisende voorwaarden, in het bijzonder dan wat de begroening betreft.
Bovendien heeft het Gewestelijke Stedenbouwkundig Reglement duidelijk de stedenbouwkundige visie bevestigd door zeer strikte voorwaarden op te leggen voor de inrichting van achteruitbouwzones… en door de parkeermogelijkheid bij wijze van uitzondering te voorzien.