Facebook

Toegangsplan

Toegangsplan

Contacteer de gemeentediensten

Elektronisch loket

Fixmyuccle

Verklaring gegevensbescherming

U bent hier: Home / Bestuur / Milieu / 2. De campagne "Fairtradegemeenten" (FTG)

2. De campagne "Fairtradegemeenten" (FTG)

FairtradegemeenteDe campagne "Fairtradegemeenten" (of "FairTrade Towns") ontplooit zich in een twintigtal landen. De gemeenten die zich actief en participatief engageren voor fair trade worden beloond met de eretitel "Fairtradegemeente". In België zijn er meer dan 200 gemeenten ingeschreven, waarvan er een honderdtal de titel al verworven hebben. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kregen verschillende gemeenten het label al of zijn er kandidaat voor.

  1. Waarom neemt Ukkel deel aan deze campagne?

Met de FTG-campagne willen we de lokale actoren bewust maken van fair trade (en duurzame landbouw) en de houding van de lokale actoren en consumenten proberen te veranderen. Om de titel "Fairtradegemeente" te verwerven, is de deelname van de lokale actoren en een gezamenlijk engagement vereist: politici, handelaars, werknemers, leerkrachten, leerlingen, consumenten, enz. Zij kunnen allemaal een rol spelen om eerlijke producten meer kansen te geven en om ervoor te zorgen dat de producenten uit het Zuiden kunnen deelnemen aan eerlijk handelsverkeer. Ruimer gezien bevordert de campagne een verantwoorde consumptie met het oog op een duurzame ontwikkeling, zowel in het Noorden als in het Zuiden.

Met deze actie willen we ook gratis de bedrijven, verenigingen, instellingen of organisaties in de verf zetten die deze producten aanbieden of initiatieven ontwikkelen ten voordele van fair trade.

  1. De 6 criteria

Om de eretitel "Fairtradegemeente" in de wacht te slepen, moet aan 6 criteria voldaan zijn:

  • Criterium 1: Lokaal bestuur

Dit criterium beoogt de voorbeeldfunctie van het gemeentebestuur via zijn officiële engagement in de campagne, de consumptie van minstens twee fairtradeproducten (waaronder koffie) en de bewustmaking van de gemeenteambtenaars en de burgers voor fair trade.

  • Criterium 2: Winkels en horeca

Dit criterium heeft betrekking op de deelname aan de campagne van handelaars en horecazaken. Het aantal deelnemers is afhankelijk van het aantal inwoners. Ukkel telt meer dan 82.000 inwoners en moet dus een doelstelling bereiken van 17 handelaars en 9 horecazaken die deelnemen aan de campagne en minstens 2 fairtradeproducten aanbieden.

  • Criterium 3: Scholen, bedrijven en organisaties

Dit criterium heeft betrekking op de deelname aan de campagne van minstens 3 bedrijven, 2 verenigingen en 2 scholen (telkens op basis van het aantal inwoners). Zij moeten minstens 2 fairtradeproducten aanbieden aan hun werknemers, doelgroep of leerlingen. Scholen moeten ook acties op poten zetten om de leerlingen bewust te maken van fair trade.

  • Criterium 4: Communicatie en sensibilisering

De gemeente communiceert regelmatig via de lokale media en haar eigen kanalen over haar deelname aan de campagne. Ze organiseert jaarlijks minstens één sensibiliseringsactie rond fair trade voor het grote publiek.

  • Criterium 5: Trekkersgroep

Deze werkgroep staat open voor iedereen. Ze trekt de campagne en zorgt voor de continuïteit ervan.

  • Criterium 6: Lokale duurzame landbouwproducten

Dit criterium is typisch voor België en wil de consumptie van lokale duurzame landbouwproducten bevorderen en de lokale duurzame landbouw opwaarderen.

Meer info: http://www.fairtradegemeenten.be/voor-de-titel-6-criteria

Document acties

Groene zakken

De nieuwe biologisch afbreekbare groene zakken zijn voortaan te koop in de supermarkt en op het gewestelijk containerpark. Ze worden dus niet langer verkocht op de dienst Reinheid.

Lopende wegwerkzaamheden

Agenda

 

« september 2018 »
september
MaDiWoDoVrZaZo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 

Kaart met duurzame middelen

Agenda 21

Fairtradegemeenten

Energieloket