Facebook

Toegangsplan

Toegangsplan

Contacteer de gemeentediensten

Elektronisch loket

Fixmyuccle

Verklaring gegevensbescherming

U bent hier: Home / Bestuur / Burgerlijke stand / Geboorten

Geboorten

laatste wijzigingen :(26/03/2018)

Elk kind dat in Ukkel is geboren moet binnen de 15 dagen na de bevalling bij de plaatselijke ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Ukkel aangegeven worden, door de vader, door de moeder of door beiden.

Vereiste documenten om aangifte te kunnen doen :

  • het geboortebewijs opgemaakt door de arts ;
  • het huwelijksboekje of huwelijksakte
  • in geval van erkenning  (ouders niet gehuwd) is de aanwezigheid van beide ouders verreist ;
  • de beide identiteitskaarten 
  • formulier van verklaring van naamkeuze getekend door de moeder

Documenten overhandigd bij de aangifte :

  • een formulier voor de verplichte inenting tegen polio. Zodra de kinderarts dit document ingevuld heeft, zal dit aan de dienst  kinderopvang en familie (Victor Gambierstraat 21) of de gelijknamige dienst van de woonplaats overgemaakt worden ;
  • een geboortepremie wordt toegekend voor de geboorte van een kind waarvan de moeder effectief in Ukkel woont en die ingescreven is in de bevolkingsregisters op het ogenblik van de geboorte;
  • een attest voor de kinderbijslag ;
  • een attest voor het ziekenfonds ;
  • een inentingskaart.

De dienst kan u meer inlichtingen geven in verband met :

  • de erkenningen ;
  • opstellen van naam en voornamen ;
  • verandering van naam/voornaam
  • verbetering van akten ;
  • betwisting van en het onderzoek naar het vaderschap
Er bestaat een materniteit in Ukkel :
 
- Sint Elisabeth, Defrelaan, 206, - Ukkel - tel : 02.373.16.11
 

Erkenningen

Erkenning is een vrijwillige akte waardoor niet-gehuwde ouders of co-moeders de afstamming langs vaderszijde kunnen laten vaststellen. U kunt een kind erkennen voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorte.

ERKENNING VAN VADERSCHAP OF CO-MOEDERSCHAP

Dankzij prenatale erkenning kan het vaderschap officieel vastgesteld worden voor de geboorte. De toekomstige moeder moet sinds meer dan 300 dagen alleenstaand of gescheiden zijn. De aanwezigheid van beide toekomstige ouders is vereist.

POSTNATALE ERKENNING VAN VADERSCHAP OF CO-MOEDERSCHAP

Dankzij postnatale erkenning kan het vaderschap of het co-moederschap officieel vastgesteld worden na de geboorte van een kind waarvan enkel de afstamming langs moederszijde vaststaat. De aanwezigheid van de moeder is noodzakelijk bij minderjarige kinderen, moeder en kind moeten aanwezig zijn als het kind ouder is dan 12 jaar.

NOODZAKELIJKE FORMALITEITEN

Voor elke erkenning moet er akte genomen worden van een aangifte van erkenning bij de gemeente van de woonplaats van een van de ouders, co‑moeders of het kind. Het gaat om een verplichte administratieve formaliteit, voorafgaand aan elke erkenning. De aanwezigheid van de BEIDE ouders is vereist.

Vereiste documenten voor de vaststelling van de aangifte van erkenning

Voor zo exact mogelijke inlichtingen over de te vervullen formaliteiten en over de nodige documenten met het oog op de aangifte van erkenning, meldt één van de ouders (of beiden) zich op het departement Burgerlijke Stand van de gemeente, voor zover ten minste één van de ouders gedomicilieerd is in Ukkel. Hij/zij moet zijn/haar identiteitskaart bij zich hebben, alsook een kopie van de identiteitskaart (of van het paspoort) van de andere ouder. De lijst met nodige documenten wordt aan de betrokkenen meegegeven. Deze lijst is niet‑limitatief en verschilt naargelang elke specifieke situatie.

Inlichtingen: 02/348.67.05

 

 

 

 

Document acties

Lopende wegwerkzaamheden

Agenda

 

« oktober 2018 »
oktober
MaDiWoDoVrZaZo
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

 

Kaart met duurzame middelen

Agenda 21

Fairtradegemeenten

Energieloket